آیا دیابت نوع 1 با زوال عقل یا دمانس ارتباط دارد؟

14سپتامبر 2018- یک تحقیق جدید، ارتباطی را بین سطوح قند خون و خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیش از 50 سال با دیابت نوع 1 زندگی کرده اند، نشان داده است.
Dementia  واژه ای است که برای توصیف مجموعه ای از علائم همراه با کاهش عملکرد مغز استفاده می شود.در این تحقیق، پژوهشگران بیش از 3000 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 را در ایالات متحده آمریکا به طور متوسط ​​به مدت شش سال، تحت نظارت قرار دادند.
نتایج این تحقیق نشان داد در افرادی با HbA1c برابر با 8 درصد یا بالاتر، احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر از افرادی باHbA1c  کمتر است.
پیشرفت در درمان و فن آوریها به این معنا است که طول عمر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اکنون بیشتر از همیشه است. بهمین دلیل محققان می خواستند تاثیر دیابت نوع 1 را بر زوال عقل در افراد مسن بررسی کنند.
محققان، یک مجموعه ی بزرگ از اطلاعات بهداشتی افرادی که بیش از 50 سال با دیابت نوع 1 زندگی کرده اند را در کالیفرنیا تجزیه و تحلیل نمودند تا از تاثیر سطح HbA1c بر ابتلا به دمانس مطلع شوند. آنها دریافتند که 155  نفر از 3433 شرکت کننده، به طور متوسط ​​در سن 64 سالگی، در طول دوره ی مطالعه، دچار زوال عقل شدند.
احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی با مقدارHbA1c بیش از 8 درصد برای دوره های طولانی، دو برابر بیش از افرادی با سطح HbA1c پایین تر بود. علاوه بر این، خطر ابتلا به زوال عقل، در افرادی که زمان بیشتری را با سطوح پایین تر HbA1c( از 6 تا 7.9 درصد) سپری کرده بودند، کمتر بود.

در حالی که HbA1c همیشه یک انعکاس کاملا دقیق از سطح قند خون نیست، اما این یافته ها بر اهمیت حفظ قند خون در محدوده ی نرمال تاکید دارد.
محققان اظهار داشتند که یافته های آنها با بهترین دستورالعمل های بالینی مطابقت دارد، بنحوی که با دستیابی به اهداف گلایسمی توصیه شده برای بیماران مسن مبتلا به دیابت نوع 1، این افراد در دوره ی پیری، سلامت مغزی خود را حفظ می کنند.
محققان بر این باورند که داده هایی که آنها در این تحقیق تجزیه و تحلیل کرده اند، کامل نبوده است و بنابراین نتایج آنها نمی تواند به عنوان شواهد قطعی در نظر گرفته شود و به تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها نیاز دارند.
قدم بعدی محققان تحقیقات بیشتر برای درک چگونگی تاثیر سطح قند خون بر خطر ابتلا به زوال عقل است.

منبع:

https://jdrf.org.uk/news/are-type-1-diabetes-and-dementia-linked/